AMBAR AYU SETIA WATI, NIM. 412014113 (2019) SALURAN PEMASARAN SAYUR BAYAM (Amaranthus tricolor L.) DI KELURAHAN TALANG KERAMAT KECAMATAN TALANG KELAPA KABUPATEN BANYUASIN. Skripsi thesis, Universitas Muhammadiyah Palembang.
|
Text
412014113_BAB I_DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (545kB) | Preview |
|
Text
412014113_BAB II_SAMPAI_BAB TERAKHIR.pdf Restricted to Repository staff only Download (670kB) |
Abstract
ABSTRACT This study aims to: (1) how is the spinach vegetable marketing channel and (2) what is the marketing margin and farmer’s share of spinach (3)seen from the marketing margin and farmer’s share is not yet efficient. the method used in this study is survey method. where are the respondents in this study were farmer’s and traders of spinach who still do farming. data precessing and analysis method that will be used to answer the first problem formulation, namely how to marketing spinach vegetable channels analysis descriptive qualitative whereas to answer the second problem formulation is to use analysis descriptive quantitative method. the conclusions this study are . Based on the results of the research that has been carried out, it can be concluded that there are four marketing channels for spinach which occur in the Talang Keramat Village, Talang Kelapa District, Banyuasin Regency, until it reaches the final consumer, as follows: a. Marketing Channel I Farmers - End Consumers b. Marketing Channel II Farmers - Retailers - End consumers c. Marketing Channel III Farmers - Wholesalers - Retailers - End Consumers d. Marketing Channel IV Farmers - Collectors - Wholesalers - Retailers - End consumers 2. Based on the results of the research that has been carried out, the first Marketing Channels are more efficient where in the marketing channel I the marketing margin is equal to Rp. 0, - and the price is 100%. Suggestions Based on the results of the research and discussion that have been carried out, the researcher suggests spinach vegetable farmers and the local government as follows:1. Spinach vegetable is one of the agricultural commodities that is very easy to develop as a farming sector and in marketing it is not difficult, therefore farmers must try to increase their production in order to benefit, one of them is by increasing the planting area. With the increase in planting area, it will increase production and be followed by increasing farmers' income. 2. For governments in the Talang Keramat Village, they should play a role in developing spinach farming, such as making farmer groups, providing capital and providing seed and fertilizer subsidies so that farmers do not tend to abandon their income due to limited capital and infrastructure. keywords : marketing channel, margin and farmer’s share, efficient. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk: (1) bagaimana saluran pemasaran sayur bayam dan (2) berapa margin pemasaran dan bagian petani dari bayam (3) dilihat dari margin pemasaran dan bagian petani belum efisien. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode survei. dimana responden dalam penelitian ini adalah petani dan pedagang bayam yang masih bertani. metode pendahuluan dan analisis data yang akan digunakan untuk menjawab rumusan masalah pertama, yaitu bagaimana memasarkan analisis saluran sayuran bayam deskriptif kualitatif sedangkan untuk menjawab rumusan masalah kedua adalah dengan menggunakan metode analisis deskriptif kuantitatif. kesimpulan penelitian ini adalah. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan, dapat disimpulkan bahwa ada empat saluran pemasaran untuk bayam yang terjadi di Desa Talang Keramat, Kecamatan Talang Kelapa, Kabupaten Banyuasin, hingga mencapai konsumen akhir, sebagai berikut: Sebuah. Saluran Pemasaran I Petani - Konsumen Akhir b. Saluran Pemasaran II Petani - Pengecer - Konsumen akhir c. Saluran Pemasaran III Petani - Pedagang Besar - Pengecer - Konsumen Akhir d. Saluran Pemasaran IV Petani - Pengumpul - Pedagang Besar - Pengecer - Konsumen akhir 2. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan, Saluran Pemasaran pertama lebih efisien di mana dalam saluran pemasaran I margin pemasaran sama dengan Rp. 0, - dan harganya 100%. Saran Berdasarkan hasil penelitian dan diskusi yang telah dilakukan, peneliti menyarankan petani sayur bayam dan pemerintah daerah sebagai berikut:1. Sayur bayam adalah salah satu komoditas pertanian yang sangat mudah dikembangkan sebagai sektor pertanian dan dalam pemasarannya tidak sulit, oleh karena itu petani harus berusaha meningkatkan produksinya agar mendapat manfaat, salah satunya dengan menambah luas tanam. Dengan bertambahnya luas tanam, maka akan meningkatkan produksi dan diikuti dengan peningkatan pendapatan petani. 2. Bagi pemerintah di Kelurahan Talang Keramat, mereka harus memainkan peran dalam mengembangkan pertanian bayam, seperti membuat kelompok tani, menyediakan modal dan menyediakan subsidi benih dan pupuk sehingga petani cenderung tidak meninggalkan pendapatan mereka karena keterbatasan modal dan infrastruktur . saluran pemasaran, margin dan farmer’s share, efisien.
Item Type: | Thesis (Skripsi) |
---|---|
Additional Information: | Pembimbing 1. Dr. Ir. Mustopa Marli Batubara, M.P 2. Innike Abdillah FahmiSP.,M.Si |
Uncontrolled Keywords: | saluran pemasaran, margin dan farmer’s share, efisien |
Subjects: | Agribisnis > pemasaran pertanian |
Divisions: | Fakultas Pertanian > Agribisnis (S1) |
Depositing User: | Mahasiswa Fakultas Pertanian |
Date Deposited: | 02 Apr 2019 06:03 |
Last Modified: | 02 Apr 2019 06:03 |
URI: | http://repository.um-palembang.ac.id/id/eprint/4148 |
Actions (login required)
View Item |