Perbedaan Tingkat Pengetahuan Cuci Tangan Dan Perilaku 5 Momen Cuci Tangan Antara Mahasiswa Kedokteran Semester Akhir Dan Mahasiswa Pendidikan Profesi Dokter

Betry Monica, NIM. 702017076 (2021) Perbedaan Tingkat Pengetahuan Cuci Tangan Dan Perilaku 5 Momen Cuci Tangan Antara Mahasiswa Kedokteran Semester Akhir Dan Mahasiswa Pendidikan Profesi Dokter. Skripsi thesis, Universitas Muhammadiyah Palembang.

[img]
Preview
Text
702017076_BAB I_DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (319kB) | Preview
[img] Text
702017076_BAB II_SAMPAI_BAB TERAKHIR.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (366kB)

Abstract

Mencuci tangan harus dengan sabun dan air mengalir agar dapat mencegah berbagai penularan penyakit infeksi dan penyakit menular lainnya. Cuci tangan yang benar yakni sesuai dengan enam langkah cuci tangan dan sesuai dengan lima momen cuci tangan. Mahasiswa kedokteran setelah menyelesaikan proses pendidikan akan bekerja menjadi petugas kesehatan sehingga dibutuhkan pengetahuan dan perilaku yang baik mengenai lima momen cuci tangan untuk mencegah terjadinya infeksi nasokomial. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui perbedaan tingkat pengetahuan cuci tangan dan perilaku 5 momen cuci tangan antara mahasiswa kedokteran semester akhir dan mahasiswa pendidikan profesi dokter. Jenis penelitian ini adalah analitik observasional dengan desain cross sectional. Sampel penelitian ini diambil dengan cara purposive random sampling dengan jumlah sampel masing-masing 34 pada mahasiswa prodi kedokteran dan mahasiswa prodi pendidikan profesi dokter. Hasil uji statistik didapatkan perbedaan tingkat pengetahuan cuci tangan (p=0,003) dan perilaku 5 momen cuci tangan (p=0,001) antara Mahasiswa Prodi Kedokteran Semester Akhir dan Mahasiswa Prodi Pendidikan Profesi dimana p<0,005. Hand washing must be with soap and running water in order to prevent the transmission of various infectious and other infectious diseases. Hand wash properly, i.e. according to the six steps of hand washing and according to five moments of hand washing. After completing the education process, medical students will work as health workers so that good knowledge and behavior is needed regarding the five moments of hand washing to prevent nasocomial infections. The purpose of this study was to determine the differences in the level of knowledge of hand washing and the behavior of 5 moments of hand washing between final semester medical students and medical professional education students. This type of research is analytic observational with cross sectional design. The sample of this study was taken by purposive random sampling with a total sample size of 34 each for medical study program students and medical professional education study program students. The statistical test results showed that the difference in the level of knowledge of hand washing (p = 0.003) and the behavior of 5 moments of hand washing (p = 0.001) between students of the final semester medical study program and students of the professional education study program where p<0,005.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Additional Information: Pembimbing, 1. dr. Nurmalia, Sp.Rad 2. drg. Dientyah Nur Anggina, MPH
Uncontrolled Keywords: Cuci tangan, Pengetahuan, Perilaku hand hygiene, knowledge, behavior
Subjects: Pendidikan Kedokteran > Kesehatan Masyarakat
Depositing User: Mahasiswa Fakultas Kedokteran
Date Deposited: 24 Feb 2021 04:06
Last Modified: 24 Feb 2021 04:06
URI: http://repository.um-palembang.ac.id/id/eprint/14369

Actions (login required)

View Item View Item

is powered by EPrints 3 which is developed by the School of Electronics and Computer Science at the University of Southampton. More information and software credits.